Stegen i en säljprocess: Teasers, LOI, IM, Budgivning och DD
Utskick av teasers
I många fall startar en säljprocess till med att säljrådgivare skickar ut teasers, ett dokument på några få sidor till en noga utvald målgrupp. I teasern är bolagets namn anonymt men den senaste finansiella informationen finns med, liksom vilken tillväxt som bolaget väntas ha de närmast åren.
LOI för att del av ett IM
De köpare som är intresserade får skriva under ett sekretessavtal (LOI) och får då ta del av ett informations memorandum, IM som är en betydligt tjockare dokumenthög med mer detaljer och information om bolaget.
Första budgivning
Sedan följer en första rundas bud och den/de potentiella köpare vars bud säljaren gillar går vidare till en andra runda som DD (due diligence, företagsbesiktning) görs med. Mycket kan hända under processens gång, med hemliga bud och budgivare som trissar upp priserna eller att säljaren avstår från att sälja.
DD (due diligence)
Det företag som lagt det mest intressanta budet går vidare i en DD-process. Val av företag att göra DD med är ett viktigt steg eftersom det oftast innebär ensamrätt till utökad undersökning för köparen under en begränsad tid.
DD-förfarandet kan innebära platsbesök på bolagets olika arbetsplatser för att se verksamheten och träffa medarbetare. Men att en grupp kostymklädda personer inspekterar en verksamhet är inte alltid lämpligt, ofta sköts därför detta på ett mer diskret sätt.
Slutbud och affär
Sedan lämnas de sista buden in och matchar värderingen säljarens bud blir det affär. Har man gjort processen rätt så finns förutsättningarna för att både köpare och säljare ska bli nöjda med resultatet.